وبگاه رسمی دکتر علی توسلی

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان خوزستان

وبگاه رسمی دکتر علی توسلی

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان خوزستان

اولین سمینار پارلمانی کانون سرفتران و دفتریاران ایران  در شهر ساری در استان مازندران در تاریخ سیزدهم  آبان ماه نود و چهار  با حضور  هیات مدیره کانون مرکز و روسای کانون های سراسر کشور برگذار شد. هدف سمینار حضور حقوقدانان ثبت از طریق شرکت درانتخابات مجلس و راهیابی اعضا این جامعه در پارلمان به منظور حمایت از قوانین ثبتی در تضمین حقوق ملی جامعه بود.

 بعد از خوش امد میزبان که کانون سردفتران مازندران بود.اولین گوینده در تایم صبح سمینار آقای دکتر علی توسلی رئیس کانون خوزستان بود.


ایشان بیان داشتند که سرنوشت دفاتر رسمی به وضع قوانین مترقی ثبتی و اصلاح  و تنقیح قوانین قدیم و حضور فعال سران دفاتر و دفتریاران در پارلمان به عنوان نماینده مجلس است. 

ایشان بیان نمودند از نظر جامعه شناسی حقوقی 

6 عامل در تصویب یک قانون یاتغییرات یک قانون از مرحله ارایه لایحه یا طرح تا تصویب قانون اثرگذارند و به عنوان متغیر های تقنینی یک کشور حساب می شوند.

وی این 6 عامل  رابه عبارت .

1. سیاست

2. فن سالاران یا تکنو کراسی

3.حقوقدان

4.گروه های اجتمایی

5. رسانه ها

6. تعهدات بین المللی

دانست.

ایشان در تعریف هر کدام از این عوامل فرمود.

1.سیاست.

در افکاد عمومی و کتب حقوقی عقیده بر این است  که قانون تبلور خواسته عمومی و اراده جامعه است ولی گاهی چنین نیست بلکه وضع قانون حاصل همسویی و منافع و مصالح احزاب و گروهای سیاسی است.

قدرت سیاسی به دنبال وضع و تصویب یک قانون است مثلا پیگیری های یک یا چند وزارتخانه مثل وزارت کشور موجب تصویب یک لایحه سیاسی یا امنیتی می شود.

2. فن سالاران یا تکنوکراسی.

گاهی  تصویب یک قانون نتیجه تلاش یک گروه فنی . کارشناس در وضع یک قانون پیچیده و فنی است.

توده های عمومی در تصویب این نوع قوانین نقشی ندارند و بیشتر ارزش های فنی یک قانون مهم است. و متن قانون برای فن سالاران بیشتر قابل فهم است.

مثل قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382 یا قانون جرایم سایبری و رایانه ای مصوب1388 که به وسیله فن سالاران به تصویب مجلس رسید. 

3.حقوقدانان.

گاهی وضع قانون و تصویب آن نتیجه تقاضا و پیگیری حقوقدانان یک جامعه است.مثل قضات . وکلا. که دنبال آموزه های حقوقی اند.

4.گروه های اجتمایی

گاهی گروه های اجتمایی فعال و انجمن های اجتمایی و انجیو ها دنبال تصویب یک قانونند.

مثل قانون حمایت خانواده و حذف ازدواج مجدد که به جهت اصرار جمعیت فعال مدنی زنان بود.

یا وضع قانون ارزش افزوده که مورد که مورد اعتراض صنف طلا فروشان تهران و اصفهان قرار گرفت.

5. رسانه ها.

گاهی رسانه های اجتمایی مثل تلویزیون. روزنامه ها . مطبوعات. فضای مجازی در تصویب یک قانون یا ارایه یک طرح و لایحه به مجلس اثر گذارند.

مثل وزارت ارشاد در قانون مطبوعات.

6. تعهدات یا فشارهای بین المللی.

یعنی وضع یک قانون محصول فشار ها و تعهدات بین المللی است که بر اثر تعهدات دولت ها در کنوانسیون ها ایجاد می شود و دولت مجبور می شود هنجارهای بین المللی را در قانون کشور خود وارد کند.

مثل قانون پول شویی که این جرم انگاری وارد حقوق ایران شد.یا قانون قاچاق انسان یا قانون تجهیزات ماهواره ای.

ایشان بعد از تعریف این 6 عوامل  موثر در قانون گذاری و تغییر و اصلاح قانون 

نتیجه گرفت که کانون سردفتران . سران دفاتر چون از یک طرف همه حقوقدانند و از طرف دیگر جز گروه فن سالارانند و مسلط به دانش فنی و قوانین پیچیده ثبتی و حقوقی اند.

و از جهتی هم به عنوان یک صنف . انجمن . انجیو و گروه اجتماعی اند می توانند با پیگیری فعال مدنی از عوامل موثر در ارایه لوایح حقوقی و ثبتی به مجلس و تصویب آن شوند.و در سرنوشت ثبتی خود موثر باشند و با نامزد شدن  سران دفاتر و حضور در مجلس و شرکت در کمیسیون  ها در وضع قوانین ثبتی و اصلاح قوانین ثبتی نقش آفرین باشند و مشکلات قانونی خود را بدست خود حل کنند.

نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه پروسه تصویب قانون طولانی است، پیشنهاد داد ماده 54 قانون دفاتر اسناد رسمی به صورت مستقل و تحت عنوان ماده واحده به مرجع قانونگذاری پیشنهاد شود و در اصلاح ماده 54 فاکتورهایی باید مورد توجه قرار گیرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، محمد عظیمیان در همایش سراسری کانون‌ها و جوامع و کمیته پارلمانی سردفتران و دفتریاران در ساری اظهار کرد: چون پروسه تصویب قانون طولانی است، پیشنهادی دارم که ماده 54 قانون دفاتر اسناد رسمی به صورت مستقل و تحت عنوان ماده واحده به مرجع قانونگذاری پیشنهاد شود و در اصلاح ماده 54 فاکتورهایی باید مورد توجه قرار گیرد.


وی با بیان اینکه ماده 54 ناظر به تعیین تعرفه حق‌التحریر دفاتر برای هر چهار سال یک بار است که در صورت اصلاح آن، مشکلات عدیده‌ای از همکاران و کانون‌ها و جوامع حل می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی